maandag 17 april 2017

Goede Vrijdag avond!


Het is goede vrijdag avond, en er staat een klein briesje wind en een klein beetje bewolking!
Even door het raam naar buiten kijken, het begint toch een beetje te kriebelen.
Zal ik dan toch nog even de waterkant op zoeken, zo nog net even na het eten!
Het kan eigenlijk wel even, het is licht tot een uur of 21.00.
Waarom niet eigenlijk, morgen is het stille zaterdag en  heel ander weer.
Windkracht 5 geven ze op, en een enkele bui en wat kouder.
Toch maar gaan even, vlug nog even het open gebroken blikje maïs uit de koelkast om bij te voeren.
Vanmiddag heb ik nog een eurootje made gekocht.
ik probeer alles uit, om ook maar één karper te kunnen vangen!
En made met maïs op een haak geprikt?
Geen idee, vorig jaar heb ik er deze mooie karper mee gevangen!

Dus dit avondmaal, moet kunnen maïs en een made op de haak.
Er moet toch een keer een karper in het net glijden.
Trouwens vanmiddag kwam mijn verlaat verjaardags  cadeautje binnen, per post gekregen van Marijke.
Hier was ik al jaren eigenlijk naar op zoek.
Zo'n Hardy struin tas, mooi te gebruiken om te struinen met de Mosquito''s.
Kunnen mooi de blinkers in, en wat te eten en te drinken en zo lekker langs de waterkant kant.
Mits ik straks weer mobiel ben natuurlijk, zo net voor het roofvis seizoen.
Maar hup naar het water, ik hoef niet te ver te rijden 10 minuten en dan even een klein stukje te voet.
Ben er nu achter hoe het stukje water heet, de Blikkenburger vaart.
Het is wel een moeizaam stukje lopen daar, maar stukje voor stukje met rust pauzes loop ik tot de helft van de vaart.
Het water ligt er mooi bij, een enkele rimpeling door de wind.
Ik heb de pen dobber wat beter uitgelood, dus deze staat op scherp!
De pen wordt mooi uitgeworpen, handje maïs erbij.
Niet te veel, het moet geen vreet schuur worden hier op het water.
Of misschien wel, dat zit ik me nu te bedenken nu ik dit schrijf, misschien moet ik toch eens wat vaste voerplekjes aanleggen.
Maar of het nut heeft, het is hier niet diep en de meerkoeten duiken de maïs op.
Dat zag ik al eerder hier, er zwemt een nogal iritante meerkoet de hele avond.

Een soort terror meerkoet!
Ook een zwaan die de laatste tijd veel rond zwemt pikt af en toe een stukje, van de gevoerde maïs mee.

Eenden ook en die zijn gek op mais, dat weet ik nog wel uit de tijd dat ik jaagde.
Die zwemmen hier ook voldoende, dus de tafel is gedekt als ik elke dag, of om de dag voer.
Dus heeft dat voor voeren dan wel nut?
Iets om diep over na te denken dus!
Maar nu gewoon  vissen, en kijken of er iets te vangen valt.
Ik verplaats de dobber, maar eens even een stukje naar de andere kant, daar waar wat geborrel omhoog komt.
Volgens mijn oog brasem, maar je weet maar nooit.

Eigenlijk koud op die plek, gaat de dobber er vandoor.
Ik hoef ook niet veel te doen, iets aanslaan alleen dat.
En ik voel het alweer brasem, brasem en nog eens brasem.
Maar, ik begin ze wel steeds  iets meer te waarderen.
Het is nog steeds niet mijn favoriet, maar zie het als bijkomstigheid.
En dan heb je op zo'n avond, in iedergeval wel iets gevangen.
Na een korte dril glijd de brasem, in het net.
Toch weer een aardige Lap vis, en zeker voor dit water!
De Blikkenburger vaart, nu vis ik er al weer een tijdje, en er dan nu pas achter komen hoe dit water heet!
ik dacht even de oorsprong van dit water te onderzoeken, maar volgens mij ben je dan al snel klaar.
Maar misschien toch de moeite waard om te proberen.
ik weet dat het uitkomt in de slot gracht van Zeist.

Die wordt weer gevoed door een ander stuk water, maar zien we verder nog wel.
Ik heb weer genoeg stof op gedaan op deze avond om over na te denken.
Als afsluiter lopen de reeën er weer, zo is er weer genoeg te beleven geweest.

Zo komt er weer een einde, aan deze toch nog wel redelijk mooie goedevrijdag avond!

Op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...